20. juni 2010

Rabarbraen er her!

Jeg har et veldig nostalgisk forhold til rabarbra dyppet i kopp med sukker - og minnes vel egentlig at det ikke var favoritten, men nå har jeg fått servert rabarbrakake hos nydelige Nathalia (& Thomas) og dette falt virkelig i smak. Det var som en nydelig eplekake, men med rabarbra. Fant en deilig oppskrift på Klikk.no på rabarbrapai med vailjekrem som jeg fikk lyst til å prøve. Den så utrolig god ut så jeg må dele den med dere  Foto: Inkognito/klikk.no




INGREDIENSER

  • 150 g smør
  • 350 g hvetemel
  • 50 g sukker
  • 1 stk eggeplomme
  • 3 ss vann, kaldt
  • 1 kg rabarbra
  • 1 ss potetmel
  • 3 dl sukker
  • 3 dl vaniljekrem, ferdig






FREMGANGSMÅTE

Smuldre sammen smør, mel og sukker raskt i en foodprosessor. Ha i eggeplommen og spe med vann til fin konsistens. Sett paideigen i kjøleskap minst en halv time. Kjevle ut deigen til en leiv og kle formen. Prikle skallet med en gaffel og forstek den på 200 grader i ca. 10 minutter. Skrell rabarbraen om den virker trevlete, skjær den i 2-3 cm. lange biter. Dryss på potetmel og sukker. Ha vaniljekrem i bunnen før rabarbraen legges over. Stek paien ved 200 grader i ca. 30-40 minutter. 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg blir utrolig glad for kommentarene dere legger igjen. Takk for at du tok deg tid!

Related Posts with Thumbnails
 

blogger templates | Make Money Online